جدیرترین اخبار :
  • تجلیل از ۱۶۰ کارگر نمونه منطقه آزاد چابهار
  • دیدار رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار با مدیر عامل شرکت سپاد خراسان
  • سر آغازی برای پایه گذاری و هم افزایی فعالان اقتصادی شرق کشور
  • معرفی چابهار؛ بهشت سرمایه گذاری و گردشگری، در سطح ملی و بین‌المللی با همکاری ایران پرس
  • انتصاب در سازمان منطقه آزاد چابهار
با حضور مدیر عامل سازمان و مدیران صنایع فعال در حوزه آب بررسی شد

اهمیت مدیریت یکپارچه آب در منطقه آزاد چابهار | کمیته مدیریت تامین و توزیع آب در چابهار تشکیل شد

اقتصادی | تاریخ خبر : 2/12/18 | تعداد بازید :323
در اولین نشست هم‌اندیشی مدیران صنایع در حوزه آب،‌ استراتژی‌های هم‌افزایی برای تامین آب مورد بررسی قرار گرفت. امیر مقدم، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، به طرح دیدگاه تازه برای مدیریت منابع آب پرداخت و راهکارهایی برای همکاری اثرگذار معرفی کرد، در این نشست، تصمیمات مهمی برای آینده تأمین آب منطقه اتخاذ شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد چابهار؛ این نشست هم‌اندیشی با حضور رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار، مدیرعامل شرکت ایمواسکو، نماینده پتروشیمی مکران، مدیرعامل فولاد پارس مکران و مشاور ارشد سازمان به صورت برخط انجام شد.

امیر مقدم، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در این جلسه با  بیان اینکه اولین نشست مقدماتی با هدف همفکری و هم افزایی برای دسترسی به یک موضوع یا یک مدلی برای اجرایی کردن سیاست‌های کلان حوزه مدیریت آب برگزار شده است، گفت: حضور مدیران ارشد در سطح مدیران عامل در این منطقه در این نشست، این پیام را به ما می‌دهد که کار دسته‌جمعی و هم‌افزایی نتیجه‌ای خوب در بر خواهد داشت. همه ما میدانیم که اگر خشت اول را به موقع و درست قرار بدهیم، به قاعده در آینده هم کسانی که از منافع آب اعم از هر نوع ذینفع، چه در تولید و مصرف در صنایع بهره مند گردند سبب می‌شود تا با یک هم افزایی بیشتر مواجه گردیم.

وی افزود: من فکر می کنم امروز اولین نشستی است که همکاران ما در این حوزه با لباس تولید کننده، کنار هم قرار گرفتن و رقابتی در این میان دیده نمی‌شود بلکه هدف همه در یک هم‌افزایی و یکپارچگی برای رسیدن و دست یافتن به یک هدف والاست که برای آیندگان نیز نفع به دنبال دارد. اگر زمانی از ما سوال بکنند که میزان پیشرفت تامین آب شیرین کن ها در محصول چقدر هست؟ دیگر به صورت موردی به آن اشاره نمی‌شود بلکه پیشرفت مثلا ده درصدی در تجمیع لحاظ می‌شود. برای اینکه بتوانیم به یک پیشرفت فیزیکی هماهنگ برسیم و در کوتاه مدت نیاز آبی و حداقل آب شرب را به همراه خواست‌هایی که در صنایع و نگاه حداقلی هست برطرف نماییم باید لازمه تجمیع در فکر و یک هم‌افزایی در بررسی مسائل را داشته باشیم.

امیر مقدم تصریح کرد: امروز اولین نشستی است که می خواهیم این بحث را مطرح کنیم که می توانیم از دانش فنی یکدیگر به خوبی استفاده کنیم. ما می‌توانیم تجارب را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. در حال حاضر ما در قالب به اصطلاح دانش حوزه آب شیرین کن به آن دست یافته‌ایم. دانش ذهنی و تکنولوژی که میان یکدیگر تقسیم شده چه از آنهایی که میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مدل ارتباط و مطالعات آب انجام داده‌اند و چه دوستان دیگر در حوزه مطالعات انجام دادند. کجا این دانش یکپارچه انجام شده است؟ و اکنون با جمع‌آوری این دانش، سایر ذی نفعانی که بعدا بخواهند از آنها استفاده کنند مانند دانشجوهای آینده ما که در این حوزه ورود کنند می‌توانند در قالب نشریات یا بروشورهای دیگر به اطلاعات نسل جدید و آینده دسترسی داشته باشند. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: هیچ کار بزرگی اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه ما بتوانیم با همدیگر مسائل را حل کنیم. 

وی ادامه داد: این به اصطلاح روحیه مشارکت کردن در تولید و مدیریت منابع آب به قاعده دیگری یک بخش آن توسط نهاد رگولاتور که در اینجا سازمان منطقه آزاد است باید انجام بشود اما آیا ما می توانیم در این قاعده توسعه یافتگی تمام این کارها را داشته باشیم؟ آیا ما می‌توانیم به عنوان حاکمیت در جاهایی، حتی شکل تصدی گری را دریافت کنیم؟ خیلی امکان پذیر نیست. به همین دلیل است که در مسئله ای تحت عنوان کنسرسیوم اگر سندیکای آب مطرح شد، به این معنی نیست که سازمان هیچ تمایلی به تصدی گری در این موضوع داشته باشد. اما این مفهوم را می‌رساند که ما نگرانیم و برای این که بتوانیم سرعت دسترسی به اهداف تعریف شده برای موضوع تامین ها را تسریع فکر کنیم.

امیر مقدم تصریح کرد: برای آنکه یک هم‌افزایی ایجاد گردد، معتقدم باید یک موجودیت به وجود بیاید که هم در بحث تامین منابع مالی در کنار دوستان باشد و هم در اشتراک گذاشتن داده‌ها، اعم از دانش فنی، تکنولوژی، کمبود منابع مثل مولدها، برق ها و انرژی ها، تا بتوانند کنار هم قرار بگیرند. از همه مهم‌تر اینکه هیچ کار بزرگی صورت نخواهد گرفت، مگر اینکه اگر آبی تولید می‌شود به قیمت تولید بشود و اگر کسی آبی به قیمت تولید کرد مصرف هم به اندازه تولید وجود داشته باشد. اگر قرار باشد تولید کننده آب را تولید کند ولی مصرف‌کننده‌ای در حوزه صنایع وجود نداشته باشد و انتظار داشته باشد که همه تولیدکننده‌ها از نگاه یک سوبسید آن نگاه کنند، باعث شکست اقتصادی تولیدکننده بزرگ خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تأکید بر اینکه هر بنگاه اقتصادی با پایه‌های طرح توجیهی خود زنده است، اظهار کرد: این نشست با تبادل افکار جذابی در مورد راهکارها و شیوه‌های ترکیبی برای تسهیل هماهنگی بین موجودیت‌های مختلف انجام شد تا این نهادهای مهم در قالب سندیکا یا کنسرسیوم با هدف حمایت از اهداف مشترک ایجاد شوند. طراحی این اندیشه با مشاوری که از مدت‌ها در این زمینه کار می‌کند، صورت گرفت. مزایا و معایب این رویکرد با توجه به وضعیت فعلی و نگاه دولتی مورد بحث قرار گرفت.

وی افزود: امیدوارم در این جلسه با رویکردی که الان پیش‌نهاد می‌دهم، به مسیر درست برگردیم و با پیشنهادی که مشاور مادر سازمان در جلسه ارائه خود داشت، منجر به تصویب مصوبات پیشنهادی گردد و این اقدام به عنوان اولین توافق موجب گردد گام مهمی برداشته شود. 

تشکیل کمیته یا سندیکا در صورت مشارکت صاحبان صنایع می تواند به آینده کمک کند. اگر شرکت‌ها و اشخاص دیگر نیز وارد شوند، می‌توانند به طریقی موثر کمک کنند.

امیر مقدم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار درباره پیشنهادات موجود اظهار کرد: پیشنهاد مربوط به تشکیل هیات موسس، نیاز دارد که درباره اهداف، رویکردها و مسائل مرتبط صحبت شود و سپس یک گزارش تدوین کند.

در خصوص تشکیل هیات موسس و اعضای پیشنهادی که ما آن‌ها را دعوت کردیم، توضیح می‌دهم که ما فقط به دنبال شروعی برای این موضوع بودیم. امروز بازیگران اصلی را از بخش خصوصی مانند شرکت پتروشیمی مکران، شرکت پارس مکران، شرکت ایمواسکو و سرمایه‌گذاران دیگر بزرگ و کوچک، دعوت کردیم، آن‌ها می‌توانند بر اساس فراخوانی‌های آینده به ما بپیوندند.

وی ادامه داد: تهیه یک نظام نامه اصل این نشست است تا هم براساس نظام‌نامه تسریع در امور مجوزها و پروانه بهره‌برداری‌ها باید در یک نگاه کارشناسی کمیته هم در بحث بازیافت و هم انرژی بررسی بشود.

در انتهای این جلسه، شانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به عنوان تاریخ برگزاری نشست بعدی و ارائه گزارش کمیته مدیریت تامین آب تعیین گردید.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل